Voorbereiding Ziekenhuis - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Deddy - WaarBenJij.nu Voorbereiding Ziekenhuis - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Deddy - WaarBenJij.nu

Voorbereiding Ziekenhuis

Blijf op de hoogte en volg Deddy

10 November 2014 | Madagascar, Toamasina

Eindelijk is het zover.
Na 2 week van voorbereiding is het ziekenhuis en dus ook de OK klaar voor het ontvangen van patiënten. De eerste patiënten zijn opgenomen en zullen morgen (dinsdag) geholpen worden.
Maandag 3 november was de eerste dag van een reeks screeningsdagen.
Gedurende 4 weken wordt er 5 dagen per week screeningssessies gehouden in een lokaal ziekenhuis in Toamasina.
Het screeningsteam screent de patiënten de vrijwilligers die meegaan tijdens de screening fungeren als security.
De eerste screeningsdag ben ik zelf mee geweest als vrijwilliger. Dat betekent vroeg op, ontbijten, lunch klaarmaken om mee te nemen en om 6.00uur vertrekken.
Bij aankomst op de screeningslocatie stond er al een rij met ruim 300 wachtenden. Aan ons de taak om degenen die in de rij staan rustig te houden. Zorgen dat er niet voorgedrongen wordt. Kinderen bezighouden met bellen blazen. Communiceren voor zover mogelijk. Hierbij hulp van vertalers. Voor ons is het een aantal uren in de brandende zon staan. Voor de mogelijke patiënten is dit veel en veel langer. Aangezien de rij bleef groeien is het onmogelijk om alle mensen op 1 dag te zien. Een groot aantal heeft de volgende dag moeten terugkomen en opnieuw in de rij moeten staan.
Mensen met diverse aandoeningen komen in de hoop dat ze geholpen kunnen worden. Bij de een is het een zichtbaar probleem, voor de ander onzichtbaar.
Denk hierbij aan schisis, klompvoeten, O-benen, X-benen, tumoren, liesbreuken, staar.
De patiënten die gezien worden en mogelijk geholpen kunnen worden, krijgen een afspraak mee om gezien te worden door een specialist.
Vorige week woensdag, vrijdag en vandaag (maandag) zijn de ortho-patiënten gezien.
Heel veel klompvoeten en een klein aantal O- en X-benen.
Deze patiënten zijn ingepland voor de komende weken.
Over ruim 2 week is er opnieuw een screeningsmoment voor deze categorie patiënten op het schip.

Verder zijn we op de OK de afgelopen weken druk geweest met schoonmaken, uitpakken, opruimen, steriliseren en het herinrichten van de OK.
Afgelopen donderdag een ontruimingsoefening gehouden. Daarna opnieuw de hele afdeling van onder tot boven gesopt.

Naast werk is er uiteraard ook vrije tijd. De kade waar ons schip ligt is volledig afgesloten en beveiligd. Er staat een groot “warehouse” dat door ons gebruikt wordt. Hierin worden enerzijds patiënten gezien. Anderzijds is het een mooie recreatie-/ opslagruimte. Ideaal voor volleybal en tafeltennis.
Verder wordt er op het schip heel wat afgekletst en veel spelletjes gedaan.

Afgelopen zaterdag met een grote groep van de afdeling naar de “lemur zoo” geweest.
Daarna een mooie hike gemaakt naar de waterval. Helaas viel de grootte van de waterval een beetje tegen. Wel een prachtige natuur.

• 11 November 2014 - 03:41

Marianne:

Wauw, en nu gaat het echte werk dus beginnen! Heel veel plezier met zn allen daar, succes met al jullie mooie werk en genietse van de mooie natuur en t volleyballen!

• 11 November 2014 - 20:38

Gisela:

Pittige week heb je, Deddy! Zo lang in de brandende zo'n staan bij het screenen... Ik vind het heel bijzonder dat je dit werk doet bij mercy ships :-) Succes met screenen en voorbereiden van de operaties en ook genietze van je tijd daar, gr Gisela de Kruif

• 06 December 2014 - 21:35

Tim:

Hoi Deddy, sterkte daar. Hoop dat je veel mensen kan helpen. Mooi om straks naar hun dankbaar gezicht te kijken. Fijn dat jullie ook een moment van ontspanning hebben. Groetjes.

• 07 December 2014 - 13:43

Jitze En Linie:

Dag Deddy,
    Volgens jouw blog heb je het echt druk.
    Wij hopen dat je voor veel mensen iets kan betekenen. Wij twijfelen daar niet aan.
    Wij kijken uit naar dat je weer bij ons bent.
    Veel zegen in je werk en sterkte (soms zal het ook wel even tegen zitten,
    Groetjes van,
    Linie en Jitze