Het echte werk is begonnen... - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Deddy - WaarBenJij.nu Het echte werk is begonnen... - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Deddy - WaarBenJij.nu

Het echte werk is begonnen...

Blijf op de hoogte en volg Deddy

08 December 2014 | Madagascar, Toamasina

Het is inmiddels even geleden dat ik iets heb geschreven. Te druk met andere dingen en te weinig zin om tijd te maken om een blog te schrijven.
Maar omdat ik over 2 week al weer thuis ben heeft het ook geen zin om dit nog langer uit te stellen. Dus nu dan toch eindelijk een kort verslag vanuit Madagascar.

Zoals in mijn vorige blog beschreven is het ziekenhuis klaar voor de opname van patiënten en de OK voor de eerste ingrepen.
Ondertussen zijn de eerste weken van “echt” werken voorbij.
In de eerste twee weken zijn er met name orthopedische en algemeen chirurgische ingrepen uitgevoerd. Daarnaast een klein aantal maxillo-fasciale chirurgische ingrepen.
Zelf heb ik uiteraard orthopedie gedaan.
In tegenstelling tot hetgeen we in West-Afrika hebben gezien, ligt het aantal O- en X-benen lager. Wel hebben we een groot aantal kinderen gezien met klompvoeten. Een aantal hiervan hebben we inmiddels mogen helpen.

Naast werk is er op dit moment voldoende vrije tijd om een en ander van de omgeving te zien.
Even door de stad lopen, frisbeeën op het strand, volleybal en tafeltennis op het dock. Hardlopen als de temperatuur het toelaat.
Koekjes en pepernoten bakken in de keuken. Sinterklaasfeest voor het schip organiseren.
Avond voor sinterklaas schoenen vullen met pepernoten. Blijft toch raar. Hoge temperatuur, wasmanden vol pepernoten rondbrengen in korte broek, tussen de kerstbomen en –versieringen door. Niet echt een Nederlands tafereel.
Verder is sinterklaas is dit jaar zelf naar Madagascar gekomen om de kinderen van het schip een kadootje te brengen.
Sinterklaasavond hebben we met een groep Nederland gevierd. Surprises, gedichten en kadootjes. Heel gezellig.

Verder genieten van het mooie weer, zwemmen in het zwembad op het schip.
Rondhangen op het schip en relaxen en ondertussen alvast nadenken over de volgende reis…

• 10 December 2014 - 16:32

Marianne:

Hahaha, die pepernoten in schoenen! Geweldig idee! En een volgende reis? Ben benieuwd. Succes nog de komende laatste weekjes daar, lieve groet