Update - Reisverslag uit Lomé, Togo van Deddy - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Lomé, Togo van Deddy - WaarBenJij.nu

Update

Door: Deddy

Blijf op de hoogte en volg Deddy

24 April 2010 | Togo, Lomé

Lieve allemaal,

Hierbij dan eindelijk maar weer eens een update vanuit Togo.
Allereerst wil ik jullie bedanken voor alle kaarten, mailtjes en berichtjes die ik gehad heb met mn verjaardag. Was wel bijzonder om mn verjaardag hier op het schip te vieren. Iedereen hier was er van op de hoogte, met als gevolg dat mn kamerdeur en muren versierd waren en zelfs de OK.
Er is een keer of 10 voor me gezongen, in allerlei verschillende talen.
Verjaardagsfeestje wordt hier voor je georganiseerd, dus ik kreeg de opdracht om ‘savonds om 8 uur klaar te staan bij de receptie. Zijn naar een hotel in de buurt geweest om gezellig wat te drinken, waarbij onze zelfgemaakte appeltaart en peanut-buttercookies (de mercy ships specialiteit) niet ontbraken.

De afgelopen weken lange werkdagen gehad. De ene orthopeed vertrok en een ander kwam voor 2 weken. Dus opnieuw een screeningsdag om patienten te selecteren. En een OK-programma opstellen. Helaas zijn er meer patienten dan er tijd is, dus er is een wachtlijst aangelegd. Om toch zoveel mogelijk patienten te kunnen helpen staan de OK-dagen behoorlijk volgepland. De eerste week waren het lange dagen, dus op een gegeven moment als ortho-team besloten om maar om 7 uur te beginnen. Dan is er verder nog niemand op de OK die voor je voeten loopt of vragen heeft, op de afdeling is het nog rustig, geen overlegmomenten op dat tijdstip, en dat geeft al gauw een tijdswinst van anderhalf uur. Werkt wel prettig, de dagen eindigen alleen nog steeds op hetzelfde tijdstip. Ergens rond een uur of 7.
Aan het eind van de 2 weken stonden er helaas nog een paar kinderen op de wachtlijst die we niet konden helpen. En dat is best hard.
Maar jullie zullen allemaal gehoord hebben van een vulkaanuitbarsting in Ijsland. En dat had voor ons tot gevolg dat er geen vluchten vanuit Parijs in Lome aankwamen en vertrokken. Wat tot gevolg had dat we afgelopen week alsnog de laatste kinderen van de wachtlijst konden helpen. Afgelopen maandag hebben ze deze patienten opgespoord en dinsdag, woensdag en donderdag zijn ze geopereerd.
Stond in eerste instantie ingepland bij oogheelkunde, maar daar alleen maandag gewerkt en de rest orthopedie. Men verwacht dat ik volgend jaar naar Sierra Leone kom...

Gelukkig is er naast werk ook vrije tijd. Probeer daarin een en ander van het land te zien en bij te komen van het werken. Het zwembad blijft een heerlijke plek om uit te rusten en te relaxen.
Inmiddels ook in zee gezwommen, voor zover zwemmen mogelijk is.
Ben het paasweekend 2 dagen in Benin geweest, met 2 verpleegkundigen. Hebben hier wat meer gezien van het “echte” Afrika. Veel armoede, slechte hygienische omstandigheden, open hutjes, veel vervuiling, bijna onvoorstelbaar.
Hebben het slavenmuseum bekeken en de route des enclaves gevolgd, vanaf een motor. Dit is de route die de slaven moesten lopen vanaf het fort waar ze gevangen werden gehouden tot aan zee. Een route van zo’n 4 km, over zandwegen in de brandende zon.

Paasmaandag was een vakantiedag. Er was een sportdag georganiseerd op een sportterrein in de buurt.
Goed aangelegd en onderhouden sportvelden. Heb een aantal uren gevolleybald, weliswaar in de brandende zon, maar met een heerlijk briesje was het best te doen. Daarna toch maar even afgekoeld in het zwembad. Heb me maar niet gewaagd aan het voetballen, aangezien er toch een aantal kuilen in het veld zaten. Leek me niet zo verstandig.

Vorig weekend zijn we met een groep van 11 naar het Noorden van Togo geweest. Zaterdagmorgen op tijd weg. Voelde even alsof we in Nederland waren, het goot nl van de regen.
Gelukkig was het binnen een uur droog en hebben we verder alleen zon gehad. Onderweg een aantal malen gestopt om een en ander te bekijken. Waren tegen half 8 in het hotel. Gegeten, rondhangen, douchen en slapen, aangezien we de volgende dag op tijd weg wilden.
Zondagmorgen op tijd richting de waterval in Badou. Allereerst een hike van ongeveer 45 minuten. Veel klimmen en dalen, geen echte paden. Heeft me wat blauwe plekken en schrammen opgeleverd.
Daarna heerlijk gezwommen, water was wel erg koud, maar dat mocht de pret niet drukken. Zelfde route weer teruggelopen. Prachtig stuk natuur gezien, allerlei bijzondere insecten en fuitbomen.
Bijna onvoorstelbaar dat dit echt Afrika is.
Na een heerlijk en supergezellig weekend zondagavond weer terug op het schip. Een warme douche ( in het hotel was alleen koud water) en nog even nakletsen.
Er zijn door iedereen ontzettend veel foto’s gemaakt, dus ik zal proberen er weer een aantal aan mn verhaal toe te voegen. Of het lukt hangt af van de internetverbinding.

Verder blijft het een komen en gaan van medewerkers. Zo is er wekelijks wel weer een afscheidsfeestje of –etentje. Nog 3 week en dan zit mijn tijd er hier (helaas) ook weer op.
Voel me hier nog steeds helemaal thuis en zou best een poosje langer willen blijven.
Aan de andere kant mis ik mn eigen bed en de “Hollandse pot”.

Dit weekend even een weekendje rust. Vanmiddag in het zwembad geweest, en ondanks de regen ons prima vermaakt. De regen geeft even een welkome afkoeling. De temperatuur is op dit moment aangenaam, wel wat aan de koude kant. Maar we mogen hier niet klagen.
Helaas is het nog niet gelukt om de foto’s te plaatsen, blijf het proberen.
Veel plezier met lezen, misschien dat ik voor ik thuiskom nog een verslagje plaats, maar ik beloof niets...

• 25 April 2010 - 12:10

Jolanda:

Hey Deddy,
    leuk verslag en mooie en indrukwekkende foto's! Succes en veel plezier de komende weken. Groetjes, Jolanda

• 26 April 2010 - 07:45

Aart En Janet Drenth:

Het ziet er gezellig uit, je verjaardagsfeestje, nog van Harte!
    Als ik je verslag lees, dan zijn het wel lange werkdagen voor je,maar als je dan de foto,s ziet en het herstel van voor en na de operatie dan moet het wel heel dankbaar werk zijn.Zo mag jij ook een schakel/en zegen zijn,in herstel en genezing..!Veel liefs, en geniet nog van je laatste weken daar..hart groeten Aart en Janet