Here I am - Reisverslag uit Lomé, Togo van Deddy - WaarBenJij.nu Here I am - Reisverslag uit Lomé, Togo van Deddy - WaarBenJij.nu

Here I am

Door: Deddy

Blijf op de hoogte en volg Deddy

14 Februari 2010 | Togo, Lomé

Donderdag en vrijdag alle laatste dingen geregeld. Tassen ingepakt, uitgepakt en weer ingepakt.
Afscheid genomen van de achterblijvers, laatste emailcheck, de vergeten dingen in de tas, laatste sms-jes en dan eindelijk mn bed in. Om vervolgens zeer vroeg door de wekker gewekt te worden.
Snel ontbijten, afwassen, huis netjes achterlaten, tassen naar de gang sjouwen en dan klaar voor vertrek.
Inmiddels was het 4.50 uur. Gerjan en Ellianne voor de deur, om me toch nog echt uit te kunnen zwaaien. 5 minuten later zijn ook pap en mam gearriveerd, tassen in de auto en op naar Schiphol. M'n avontuur kan beginnen.

De reis
We arriveren vroeg op Schiphol. Tassen sealen, inchecken en dan koffie drinken en wachten.
Ondertussen zijn ook Elize en Kirsten gearriveerd en samen op naar de douane.
Daar afscheid genomen van pap en mam, zwaaien tot ze uit het zicht zijn en dan zijn we op onszelf aangewezen.

Tegen half 11 zitten we int vliegtuig. Om tegen 12.00 uur in Parijs weer uit te stappen. Daar sneeuwt het lichtjes. Dan zoeken naar de volgende vlucht. Flink eind lopen, stukje met de bus en dan weer wachten geblazen. De vlucht blijkt al vertraging te hebben en uiteindelijk stijgen we pas tegen half 3 op. Na een vlucht van ong 6 uur, komen we aan in Togo. Het is hier inmiddels donder en erg warm, ong 33 graden.
Ondertussen hebben we meerdere Mercy Shippers ontmoet en staan we met een man of 18 te wachten bij de douane.
En dan gaat het echt op z'n Afrikaans. En dat betekent dus gewoon wachten. Als groep mogen we buiten de rij wachten, worden onze paspoorten ingenomen, gestempeld en na wachten mogen we via een zijdeur richting de bagage.
Dan is het zoeken geblazen, maar geduld wordt beloond. Met bagage nogmaals door de douane en dan wacht ons een warm welkom door de crew van Mercy Ships.
Met bagage richting de landrovers, ondertussen regent het dat het giet en het onweert. Schijnt normaal gesproken niet voor te komen in deze tijd van het jaar. Na een korte rit komen we aan bij het schip. Het verkeer is hier precies zoals je kunt verwachten in Afrika. Men lijkt weinig regels te hanteren. licht heb je of heb je niet, voorrang moet je nemen, wegen zijn slecht en staan binnen de kortste keren blank.
Maar ik ben toch veilig aangekomen.

Inmiddels moe, koud, doorweekt etc. Dan eerst papieren invullen dat je er bent, op de foto voor je toegans-/herkenningspas. Zal ongeveer een uur of 10 geweest zijn (lokale tijd).

Daarna onder begeleiding naar de Cabin, waar de tassen ondertussen zijn neergezet. Ik heb geluk, een 6-persooons kamer, nu nog leeg, m'n roommate komt als het goed is vandaag en de anderen ergens de komende weken.
Al even vlug een aantal Nederlanders gezien/gesproken.
Mobiel geen bereik, dus even snel een telefoontje naar huis zodat mn ouders weten dat ik veilig ben aangekomen. Sorry pap dat ik zo laat nog belde, maar leef hier een beetje zonder tijd (het was hier half 12, dus thuis half 1).
M'n tassen deels uitgepakt, een warme douche genomen en heerlijk m'n bed in.

Zondag
Na een redelijke nachtrust vandaag op tijd op. Om 9.00 uur een rondleiding over het schip. Maar vraag me niet waar ik nu wat kan vinden. Het is veel informatie en dan ook nog int Engels. Dus dat kost de nodige moeite.
Het ziekenhuis heb ik nog niet gezien, aangezien er nog aan de vloeren wordt gewerkt. Verder schijnt alles er wel al schoon en opgeruimd te zijn.
Verder m'n "cabin" opgeruimd, alles uitgepakt, of in ieder geval een plaatsje gegeven zodat het terug te vinden is.
De kamers zijn voorzien van Airco, evenals de rest van het schip dus hier is de temperatuur prima.
Buiten daarentegen is het erg warm. Vanmiddag even een stukje gelopen door de haven. En dan hebben we als buitenlanders veel bekijks.
Jammer dat we de lokale bevolking niet kunnen verstaan...

Verder is er op dit moment een groep van Discovery Chanell op het schip om een reportage te maken van het werk dat hier gedaan wordt. Zodra ik weet wanneer het wordt uitgezonden laat ik jullie dat weten.

Wat ik verder ga doen de komende week is mij nog niet bekend. De patienten zullen pas over anderhalve week komen. Wat ik tot nu toe te weten ben gekomen is dat er in ieder geval met orthopedische ingrepen wordt begonnen omdat daar langere follow up voor nodig is. Dus ik ben benieuwd.

Tot zover eerst mijn verhaal. Ik probeer jullie op de hoogte te houden.

• 14 Februari 2010 - 18:48

Ellianne:

Fijn dat je goed bent aangekomen. En leuk om gelijk alles te lezen;) Rustig aan en geniet ervan!

Liefs Gerjan&Ellianne

• 14 Februari 2010 - 19:13

Annette:

He Deddy,
    Heerlijk dat je goed aangekomen bent en dat je niet direct aan de slag hoeft.
    Ik hoop dat je leuke roomates krijgt.
    Lekker genieten van alles hoor! knuffel de Smitjes

• 14 Februari 2010 - 19:27

Ivette :

Heej, wat super dat je een goede reis hebt gehad.
    Fijn dat je er nu bent, en nog leuker dat je avontuur nu echt is begonnen.
    Veel plezieer!!

• 14 Februari 2010 - 20:06

Elly:

Hoi Deddy,

mooi dat je een goed bent aan gekomen!! en wel fijn dat je niet gelijk aan het werk hoeft en alles even rustig kan verkennen!
    succes en een hele fijne tijd.

groetjes Jans en Elly

• 14 Februari 2010 - 22:17

Annette:

fijn dat je veilig bent aangekomen.
    Dus je begint misschien met jouw favorite ok's? orhopedie.
    veel plezier en tot je volgende verslag.
    dus ook nog even een bekende actrice worden?
    ben erg benieuwd!

• 15 Februari 2010 - 11:00

Anita En Henk:

Zo wat een verhaal voor je aankomst!
    Leuk om te lezen hoe het allemaal is gegaan (gelukkig goed)
    We wachten je volgende verhaal rustig af.
    (en natuurlijk wat foto's)

Liefs van ons

• 15 Februari 2010 - 14:07

Ruud En Angelique:

He meissie leuk om te lezen dat je goed bent aangekomen en dat je al zo druk bent met je reisverslag. Kunnen we in iedergeval met je mee lezen. Heel veel succes en hou ons op de hoogte.
    liefs ons

• 15 Februari 2010 - 17:13

Gerda En Willem:

Leuk om te lezen hoe het met je gaat, we zullen je blijven volgen en zijn benieuwd naar de uitzending van discovery. Geniet zoveel je kan. liefs uit Assen

• 15 Februari 2010 - 17:31

Esther De Jonge:

Hallo Deddy
    Ik vind het heel fijn
    dat je veilig aan bent gekomen
    in het land

van Esther

• 15 Februari 2010 - 20:33

Ankie:

Hey Deddy,
    Je bent dus aangekomen, gelukkig.Ik dacht dat je gelijk door zou gaan met werken, niet dus...nou geniet lekker van je voorlopige vakantie, maar gun je knieen ook wat vakantie...
    Fijne tijd en God's Zegen.

• 15 Februari 2010 - 21:48

Karin Davids:

hey deddy

ik ben blij dat je goed bent aangekomen en ga zo door met je verhalen schrijven. super om te lezen?

liefs karin

• 16 Februari 2010 - 18:54

Luchien:

Het grote avontuur is begonnen!! Fijn om te lezen hoe je reis is verlopen, gelukkig zonder rare dingen!! Toch een hele onderneming nl.
    We wensen je heel veel plezier toe, geniet ervan!!

Liefs Henk & Luchien

• 18 Februari 2010 - 19:21

Alpha Cursus:

we ziten hier aan de taart (Janny was gisteren jarig). Fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen. We wensen je veel zegen toe.
    de cursisten.

• 19 Februari 2010 - 13:39

Herman En Netty:

hi deddy,
    leuk om je reisverslag te lezen!!!!Wat een andere wereld hè,dat had je van te voren niet bedacht,denk ik.en dan van -4°C naar 33°C,ook niet een beetje verschil.airco is dan wel lekker.kan je alles al vinden nu.Sterkte en plezier met alles!!we denken aan je!!
    herman en netty