Vervolg sail/ aankomst Madagascar - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Deddy - WaarBenJij.nu Vervolg sail/ aankomst Madagascar - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Deddy - WaarBenJij.nu

Vervolg sail/ aankomst Madagascar

Blijf op de hoogte en volg Deddy

31 Oktober 2014 | Madagascar, Toamasina

Zaterdag 25 oktober zijn we aangekomen in de haven van Toamasina, Madagascar.
De laatste anderhalve dag op zee waren een stuk rustiger.
Regenseizoen in Madagascar is begonnen, dus de laatste paar saildagen heeft het geregeld geregend.
Zaterdagmorgen heel vroeg opgestaan om de zon te zien opkomen. Prachtig gezicht. Helaas ging het regenen.

Rond 8uur stonden we op het deck te kijken naar de aankomst in de haven.
Prachtig om te zien hoe alles werd voorbereid door de lokale bevolking, aangezien de president van Madagascar een bezoek aan het schip kwam brengen en deze dag ook het begin is van “the year off the volunteer”.
Vanaf het deck gekeken naar de aankomst van de president en zijn gevolg.
Met hierbij veel muziek en dans. Mooi gezicht.
‘s Middags het schip eindelijk af en een beetje rond kunnen lopen op de kade.

’s Avonds een briefing door het Advance team. Uitleg en toelichting over hetgeen zij als team in de voorgaande 6 weken hebben ontdekt/ georganiseerd en voorbereid. Super om te zien/ horen hoeveel werk er in korte tijd is verzet om de komst van het schip voor te bereiden en het werk van Mercy Ships in Madagascar mogelijk te maken.

Zondag wandeling gemaakt door de stad.
Fijn om weer iets van Afrika te voelen/ proeven.

Maandag dan eindelijk begonnen op de OK. Voelt heerlijk om weer in uniform te lopen (en het scheelt natuurlijk in de was). Uiteraard kunnen we nog niet beginnen met opereren, maar wel met alle voorbereidingen.
Alles moet uitgepakt, opgeruimd, georganiseerd, gecontroleerd en schoongemaakt worden. Flinke klus, maar vele handen maken licht werk.
Inmiddels is het vrijdag en begint het al aardig op een OK te lijken.
Heb al weer aardig wat instrumenten in handen gehad, al is het alleen maar om de sets te herinrichten en los instrumentarium in laminaat te verpakken, maar toch…
Komende week zal er gestart worden met screenen van patiënten, daarover de volgende keer meer.

• 31 Oktober 2014 - 21:27

Gisela De Kruif:

Het lijkt er op dat je nog meer regen meemaakt dan in ons kikkerlanden:-) Succes en plezier met het klaarmaken van de operatiekamers! En dan het screenen... Dat lijkt me heel bijzonder werk: vast heel andere klachten/aandoeningen dan je in Nederland gewend bent?!
    Succes en lieve groet Gisela de Kruif

• 04 November 2014 - 03:40

Marianne:

Hey hoi reiziger, wauw, direct kennis gemaakt metde president! Zo, das niet nix! En inmiddels de boel uitgepakt, gewassen en klaar voor het werk en de screening?
    Heel veel plezier en succes,

• 08 November 2014 - 12:20

Linie En Jitze:

Dag Deddy,
    Mooi dat je alles voorbereid is.
    Dan kunnen jullie de "handen uit de mouwen steken" en mensen helpen.
    Wij hebben groot respect voor jou dat je dit doet.
    Daar moet je wel een "lieverd" zijn.
    Veel zegen op jullie werk.
    Wij kijken al uit om je weer te zien!
    Hartelijke groet en een knuffel,
    Linie en Jitze