Tweede update - Reisverslag uit Pointe-Noire, Congo - Brazzaville van Deddy - WaarBenJij.nu Tweede update - Reisverslag uit Pointe-Noire, Congo - Brazzaville van Deddy - WaarBenJij.nu

Tweede update

Blijf op de hoogte en volg Deddy

16 November 2013 | Congo - Brazzaville, Pointe-Noire

Lieve allemaal,
Zoals vantevoren al voorspeld valt het niet altijd mee om tijd vrij te maken om een update te schrijven.
Ik kan genoeg excuses opnoemen, maar daar vul ik geen blog mee. Vandaag is het ship holiday. Dat houdt in dat iedereen die vrij kan, ook vrij is. Voor de OK betekent dit dat er geen geplande ingrepen plaatsvinden. Er is dus alleen een dienstteam beschikbaar, waaronder ikzelf. Dus ik zou tijd vrij kunnen maken om een poging tot schrijven te ondernemen...

Zal beginnen met het werk, daarvoor ben ik tenslotte hier.
Heb de afgelopen weken alleen maar ortho gedaan. Heerlijk!
En degene onder jullie die facebook hebben, hebben al diverse foto’s gezien via collega’s.
En ja het gaat er hier anders aan toe als thuis. Andere gewoontes, andere regels en afspraken.
Dus bij terugkomst zal ik opnieuw ingewerkt moeten worden 

Zo lopen alle ziekenhuismedewerkers in hetzelde uniform. Op het hele schip mag je gewoon in uniform lopen, dus ook buiten. Op de OK is het dragen van een muts verplicht. Maar of dit nu stoffen mutsen zijn of disposable maakt niet uit. En als niet al het haar bedekt is, is dat geen probleem. Dus even geen baardmutsen voor mij, maar m’n eigen mutsjes. Oorbellen, horloges, ringen, armbanden en kettingen mogen op de OK gedragen worden.
Ook over schoeisel wordt niet echt moeilijk gedaan. Wel graag dichte schoenen, anders maar shoe-covers over je slippers. Wel het verzoek om deze schoenen niet buiten te dragen, maar voor de rest van het schip geen probleem.

De ingrepen zelf zijn niet echt ingewikkeld. Komt vooral neer op het recht maken van benen en/of voeten. En dan alleen kinderen tot een jaar of 15. Ortho team bestaat uit een teamleider (OR-nurse), 2 orthopeden, ikzelf en dan nog een operatie-assistent. Naast alle “buitenlanders” ook een aantal dagen met een Nederlandse operatie-assistent mogen werken. Heerlijk om even in het Nederlands te kunnen communiceren en alle bijzonderheden door te geven.
Qua instrumentarium is het vooral basis materiaal wat er wordt gebruikt. En als er niet is waar om wordt gevraagd, wordt gebruikt wat er is.
Werksfeer is heel plezierig. Iedereen is bereid de ander te helpen. Zo helpen de operatie-assistenten waar nodig de anesthesist, zeker op de dagen dat deze geen vaste assistent heeft.
Ook wordt er samengewerkt met de lokale bevolking. Zo werken er een aantal Congolese verpleegkundigen bij ons op de OK. Allereerst om met de patiënten te kunnen communiceren. Zij vertalen dan tussen ons en de patiënten. Ook krijgen zij een stuk educatie mee.

Nu vraag je je misschien af, hoe verloopt zo’n werkdag.
Er wordt op de OK waar je ingedeeld staat begonnen met een teambriefing. Hier is het hele team bij aanwezig. Dit team bestaat uit een anesthesist, met evt een anesthesie assistent, snijdend specialist en operatie-assistenten. Samen wordt het operatieprogramma voor de dag doorgenomen. En dan niet alleen de bijzonderheden. Dus welke patiënt gaan we opereren, welke essentiele sets zijn er voor nodig, al dan niet bloedleegte, antibiotica, bijzonderheden voor de anesthesie etc. En dat per patiënt. Daarna kan iedereen zijn/ haar eigen materialen klaarleggen. Hier is geen logistiek medewerker voor, geen I-doc met klaarzetprotocollen. Een aantal dagen in de week wordt er na de teambriefing door het hele team nog een gezamenlijke briefing gehouden op de gang. Zo worden op maandag de nieuwe crew-members welkom geheten en op vrijdag afscheid genomen van degenen die het komende weekend vertrekken.
Daarnaast wordt er begonnen met een stukje toerusting voor het team, zingen van een lied en gebed.
Heel bijzonder om je werkdag op deze manier met elkaar te mogen beginnen, en stil te staan bij waarom we hier op het schip zijn en we dit werk doen.
Vervolgens vertrekt een ieder naar zijn/ haar OK Daar worden de benodigde materialen klaargezet, uitgepakt en degene die instrumenteert gaat wassen en het instrumentarium klaarleggen.
Op ieder set ligt een overzicht met het instrumentarium dat op de set hoort te liggen. Dit wordt vantevoeren allemaal geteld. Evenals alle gazen, messen, naalden etc. En natuurlijk op de daarvoor bestemde formulieren ingevuld.
In overleg met de anesthesist gaat één van de operatieassistenten de patiënt halen. Dus op naar de verpleegafdeling, samen met de vertaler die op je OK ingedeeld staat. Op de afdeling op zoek naar de verpleegkundige die over jouw patiënt. Overdracht, papieren controleren, checklist invullen, navragen of bekend is welke ingreep er uitgevoerd gaat worden. Vooral dat laatste valt niet altijd mee. Hoe je de vraag ook laat stellen, het antwoord is in de meeste gevallen ja. Dus dat kost wat tijd. Bidden met de patiënt en zijn/haar familie en dan patiënt meenemen naar de OK. En dan niet met bed zoals wij gewend zijn, maar gewoon lopend. Mocht dat vanwege pre-medicatie niet mogelijk zijn, dan neem je een rolstoel mee. Kinderen worden gedragen.
En van afdeling B naar OK1 is bijna de langst af te leggen weg die er is voor de patiënten.
Ondertussen staat op de OK alles al zo ongeveer klaar voor de ingreep. Patiënt komt OK binnen, uiteraard geen sluis, wordt oner narcose gebracht. Positioneren, evt bloedleegte aanleggen, desinfecteren door de omloop, zelfs 2 keer, afdekken samen met de orthopeden, time-out, bidden, daarna wordt er begonnen met de operatie.
De omloop mag het papierwerk invullen, hier geen computersysteem en verrichtingscodes. Wel zijn de röntgenfoto’s digitaal beschikbaar. Als instrumenterende is het werk gelijk aan het werk in Nederland. Wel zie je veel verschil in de manier van werken tussen de verschillende nationaliteiten.
Na de operatie wordt er bijna altijd gegipst. Gewoon op de OK, geen gipsverbandmeester, dus door de orthopeden en/of operatie-assistenten. Daarna wordt er gebeld met de recovery en wordt de patiënt met brancard gehaald.
Vervolgens opruimen, OK schoonmaken, klaarzetten voor de volgende ingreep en na overleg met de anesthesist kan de volgende patiënt gehaald worden. Kan ook zijn dat er besloten wordt om eerst gezamenlijk te gaan lunchen.
Aan het eind van de werkdag (wanneer de patiënten van je programma geopereerd zijn), worden de benodigde materialen voor de volgende dag, voor zover mogelijk, klaargezet.
Eens per week wordt er op iedere OK een grote schoonmaak gehouden (terminal cleaning). De hele OK wordt dan schoongemaakt. Alle muren, plafond en alle materialen en apparatuur die er in de OK staan.

Naast werken heb ik natuurlijk ook vrije tijd.
Afgelopen zaterdag een heerlijke strandwandeling gemaakt. Alsof je langs de noordzee loopt van Egmond aan zee naar Bergen aan zee. Maar dan met een heerlijke zonnetje. Even uitrusten op een terrasje en weer teruglopen. Al met al een wandeling van ongeveer 3 uur. Zo krijg ik tenminste nog een beetje beweging. Ga dan wel lopend naar mn werk, maar ja dat is nog geen minuut lopen...
Dat het regenseizoen is begonnen, is inmiddels te merken. Het kan af en toe flink regenen hier, vooral ‘snachts. Maar ondanks de regen kunnen we heerlijk buiten zitten. En blijft het lekker warm.

Ondertussen is het zaterdagavond. Heb gister geen tijd meer gevonden (gezocht) om het verhaal af te maken.
Vanmorgen mee geweest naar een weeshuis. Hier hebben we geprobeerd de kinderen een bijbelverhaal te vertellen en samen vriendschapsarmbandjes gemaakt. En ondanks dat ik niet echt creatief ben aangelegd was dit prima te doen, zelfs voor mij. En wat is er mooier dan een stralend gezichtje van een dankbaar meisje dat een armbandje krijgt.
Daarna nog heerlijk gevoetbald met een aantal jochies. Meerdere spelletjes door elkaar maar dat maakt allemaal niet uit. Ondertussen nog anderen vermaken met ballonnen. Soms wat lastig om je aandacht te verdelen, maar wel echt genieten.
Vanmiddag de grand marché bezocht. Hier kun je dode apen, krokodillen, vleermuizen, slangen etc. kopen. Niet echt mijn ding. Ziet er ook niet al te smakelijk uit. En ook van de geuren die er hangen word je niet vrolijk. Vervolgens maar de bus naar het strand genomen. Heerlijk langs het strand gelopen en op het terras gezeten.
Kortom: hier in Congo geniet ik volop!

• 17 November 2013 - 05:22

Marianne:

Wauw! Wat geweldig dat jullie op deze manier zoveel mensen kunnen helpen! En dus lekker een strandwandeling gemaakt, heerlijk! Heel veel succes en plezier nog!

• 17 November 2013 - 09:03

Mariska:

Hei Deddy,

Wat leuk om even weer een update te lezen! Je doet echt mooi werk daar!
    En dat mooie weer.. heerlijk!! :D haha..

Dikke knuffel Mariska

• 17 November 2013 - 12:56

Ina Lamain:

Hoi Deddy.

Heel mooi om je verslag te lezen. Fijn dat je het naar je zin hebt. Ook heel erg genieten hè!!!!
    Gods zegen gewenst!

Gr. Ina

• 17 November 2013 - 16:21

Gerda:

Leuk om te lezen en te zien dat het je goed gaat. Liefs uit Assen

• 18 November 2013 - 22:54

Greetje:

Hoi Deddy,

leuk om je verslag te lezen! Mooi dat je het zo naar de zin hebt, kan mij dit helemaal voorstellen! Heerlijk om op deze manier, zo in teamverband te kunnen werken. wens je nog een hélé fijne tijd toe.
    Lieve groeten van Greetje.

• 21 November 2013 - 21:36

Melanie:

Hoi Deddy,

Leuk om mee te lezen! Fijn dat je het zo leuk hebt daar! Geniet nog even!

Liefs, Melanie

• 24 November 2013 - 11:30

Annette:

Hoi Deddy.
    Eindelijk heb ik je verslag gelezen. Je geniet volop!
    Geniet nog ff van deze bijzondere tijd!
    Annette

• 25 November 2013 - 11:35

Berty Nendels:

Hallo DEDDY,

Wat leuk, om jouw ervaringen te lezen.
    Behalve wat je mij al geantwoord hebt op mijn vragen, is het toch leuk om deze site te lezen...ik krijg zo een goed overzicht van wat zich daar afspeelt.
    Je begrijpt nu waarschijnlijk, dat ik "JA" heb gezegd en besloten ook te gaan.
    Mercy Ships wil mij hebben op 15 maart 2014 en kijk er naar uit...zeker na jouw positieve verhalen.
    Ga zo door...geniet van deze bijzondere ervaring en ik hoop dat ik je eens mag ontmoeten als je weer in Nederland bent...dan kan je me misschien nog meer tips geven.

Lieve groeten van BERTY

• 01 December 2013 - 14:51

Jitze En Linie:

Hartelijke groetjes en sterkte van Linie en Jitze

• 02 December 2013 - 10:41

Alfred Saak:

Fijn je verhaal te lezen wat je zoal doet en hoe je dat ervaart. Het deed me goed dat te mogen lezen. Zie er naar uit je weer te mogen begroeten in Nederland. Je bent dan enorm veel ervaringen rijker. Wat goed dat je zo je gaven en talenten gebruikt voor de Heer. Lieve groeten.