eerste week - Reisverslag uit Lomé, Togo van Deddy - WaarBenJij.nu eerste week - Reisverslag uit Lomé, Togo van Deddy - WaarBenJij.nu

eerste week

Door: Deddy

Blijf op de hoogte en volg Deddy

20 Februari 2010 | Togo, Lomé

Lieve allemaal,

Zoals beloofd dan nu een verslag van mijn eerste week hier op het schip.
De tijd vliegt voorbij en heb het erg druk gehad. Af en toe krijg je bijna het idee dat je wordt geleefd. Probeer wel dagelijks voor mezelf bij te houden wat ik gedaan heb, zodat ik dat nu even snel terug kan kijken. Want wat ik wanneer heb gedaan weet ik zo 1, 2, 3 niet meer.
Ik zal proberen kort te vertellen wat ik iedere dag heb gedaan.

Maandag
M'n eerste werkdag. Allereerst een gezamenlijke bijeenkomst voor al het ziekenhuispersoneel. Een welkom voor alle nieuwe medewerkers en de opdracht om jezelf even voor te stellen.
Daarna kon ieder naar zijn/haar eigen afdeling vertrekken. Dus op naar de OK.
Daar kennismaken met elkaar. Weer een voorstelrondje, allerlei mededelingen en dat natuurlijk allemaal int Engels.
Dat alleen al kost me ontzettend veel energie.
Vervolgens konden we aant werk. En dat houdt in dat de OK's klaargemaakt moesten worden voor gebruik. En dan begin je dus bij de vloer. Flink schrobben zodat de oude wax-laag verdwijnt en er een nieuwe laag aangebracht kan worden. Dus zeker de halve dag op mijn knieën gezeten en maar schrobben. Daarnaast alle materiaal verplaatsen van de ene ruimte naar de andere. Best zwaar werk, is zeker te voelen in m'n knieën (zal wel weer overgaan) verder heb ik er weinig last van gehad. Na werktijd eten en meteen een bijeenkomst voor nieuwe medewerkers en één over veiligheid. En dat terwijl je moe bent, het erg warm is omdat de airco niet helemaal optimaal werkt. Dus of ik alles echt heb meegekregen...
Daarna dan eindelijk m'n 2-minute shower, gauw email checken en slapen.

Dinsdag
Vandaag een bijeenkomst voor alle medewerkers op het schip. Daarna na de OK. De vloeren zijn klaar dus de OK's kunnen worden ingericht. Karren schoonmaken, wat komt waar te staan. "Magazijn" ingeruimd en alles minstens 5x moeten verplaatsen. Hoezo efficiënt werken. Deuren gesloten of toch maar open, toch 10 cm naar voren, dan toch maar weer 15 cm naar achteren, toch maar een hoes over de karren, toch de deuren maar van de karren halen. Uiteindelijk is degene die de opdracht geeft dan toch tevreden. Ik zou zeggen denk er eerst over na hoe je het hebben wilt dan doen we het in 1x goed.
Rustig aangedaan vandaag. Ruim onze pauzes kunnen (moeten) nemen. Nu kan het nog. 'sMiddags op tijd gestopt met werken, heerlijk op het dek gezeten in de zon, heerlijk koel briesje.
Daarna m'n laptop getest, heeft de reis gelukkig goed doorstaan, internetverbinding in de kamer werkt goed. Dus nu kan ik in alle rust m'n verslagen schrijven.

Woensdag
Vandaag om 8 uur begonnen. Voorbereidingen voor de receptie van donderdag. Wat moet er allemaal nog gedaan worden om de OK er professioneel en bedrijfsklaar uit te laten zien.
Heb samen met een collega alle benodigde apparatuur op de OK's gezet en deze gecheckt. Meeste apparatuur is iets ouder dan ik ben gewend, maar het wijst zich vanzelf. Gewoon een kwestie van logisch nadenken en je verstand gebruiken.

Donderdag
Op de OK gestart met werkoverleg. Uitleg en mededelingen daarna wilde de teamleider van iedereen weten wat hij/zij hier tot nu toe het moeilijkst vond en wat het leukst.
Voor mij persoonlijk is de taal het meest lastige. En nu zou ik willen dat ik toch Engels in m'n vakkenpakket had gehad. Vooral de mensen uit Nieuw-Zeeland en Australië hebben een lastig verstaanbaar accent. En sommigen praten nogal snel. Dan kost het veel energie om alles te volgen en voor jezelf te vertalen. Maar gelukkig is men bereid om de dingen te herhalen of op verzoek iets langzamer te spreken. Wordt gelukkig wel steeds makkelijker.
Steeds meer materiaal en apparatuur staat op z'n plaats. Begint nu echt weer op een OK te lijken.
Wat het werken betreft schijnt men het woord efficiënt geschrapt te hebben uit het woordenboek. Hoop dat dat me niet al te veel zal storen. Je ziet een aantal mensen met 1 doosje lopen terwijl je er met gemak 4 tegelijk kunt dragen, maar men verwacht echt dat je 4x loopt. Ik zal m'n werktempo dus aan moeten passen. Misschien ook iets voor int Refaja, als ik straks terug ben...
Ook in het spreken gebruikt men veel meer woorden als nodig is. Met een omhaal van woorden proberen ze je iets te vertellen als je dat dan herhaalt als korte samenvatting kijken ze je aan alsof je niet begrijpen en begint met opnieuw en komt dan tot dezelfde conclusie als ik even daarvoor heb genoemd. Zal wel Amerikaans zijn ofzo.
Vanavond was de receptie voor genodigden. Regeringsfunctionarissen, artsen, verpleegkundigen en allerlei andere belangrijke personen in Togo. Allereerst werd er één en ander over het werk van Mercy Ships verteld. Hierbij werd het Engels vertaald in het Frans, al was die vertaling niet altijd even goed. Gevolgd door een film van het werk vorig jaar in Benin. Daarna kreeg men een rondleiding door het ziekenhuis.
Voor alle bijzondere gelegenheden moeten we speciale uniformen dragen. Donkerblauwe, met een duidelijk Mercy Ships logo. Deze uniformen zitten niet echt lekker, zijn net als de dagelijks pakken net even te kort en daarnaast wordt er van je verwacht dat je ze strijkt voor je ze draagt. Heel fijn.
Verder mag je overal komen in uniform en daarna gewoon terug naar de OK. Geldt ook voor je klompen, je mag er zelfs mee naar buiten en dan regelrecht de OK weer op. Erg makkelijk dus.

Vrijdag
Vanavond open huis in het ziekenhuis op het schip. Zodat alle medewerkers die niet in het ziekenhuis werken hier een kijkje kunnen nemen en zo kunnen zien wat er allemaal gebeurd op de verpleegafdelingen en op de OK.
Voordat we alles gereed konden maken moest al het ziekenhuispersoneel in speciaal uniform buiten op de foto. Dus allemaal omkleden, via de loopplank de kade op en poseren voor de foto.
Daarna terug aant werk. En alles gereedmaken voor het open huis.
Voorafgaand aan het open huis een bbq. Heerlijk int zonnetje. Echt genieten hier.
Het open huis was in één woord geweldig!!
Samen met 2 collega de gasten "omgetoverd" tot chirurg. Onze patiënt (een aap) heeft de meerdere operaties helaas niet doorstaan.
Was vooral veel belangstelling van de kinderen, die vonden het toch allemaal wel erg interessant. Zeker het instrumentarium dat wordt gebruikt. Grappig om te horen dat veel kinderen maar ook volwassenen na 2 minuten al klagen dat het veel te warm is in zo'n jas. En helemaal als ze horen dat wij rustig een paar uur zo staan. Heb veel leuke foto's kunnen maken. Leuk om iedereen zo enthousiast te zien. Heb zelf ook even rond kunnen lopen en het ziet er ook echt uit als een ziekenhuis. Natuurlijk is het niet als thuis en is het in bepaalde opzichten echt behelpen en niet efficiënt maar het is geweldig om straks echt daadwerkelijk iets voor de Togolesen te kunnen en mogen doen. Echt een uitdaging.
Zoals het nu lijkt komen volgende week de eerste patiënten.
Dus daarover later meer.

Zaterdag
Weekend en dus vrij. Rustig ontbijten, wat aangerommeld en mail gelezen. Daarna met een groep een taxi genomen naar een hotel in de buurt. Daar eerst over de lokale markt gelopen, daarna het zwembad van het hotel opgezocht. Heerlijk bijgetankt en genoten van het mooie weer. Wel wat verbrand in de zon, maar dat mag de pret niet drukken.
Het weer blijft hier prachtig. Boven de 40 graden, zonnig en een verkoelend briesje.
Een taxi teruggenomen. Eten op het schip. En nu dan bijna klaar met m'n verslag. Zie dat het toch weer een heel verhaal is geworden. Als ik eenmaal begin blijf ik typen. Zou ook best nog even door kunnen gaan, maar dat komt later wel.
Nu eerst kijken of ik wat foto's geplaatst kan krijgen zodat jullie een beetje een indruk krijgen van mijn huidige leef- en werkomstandigheden.

• 20 Februari 2010 - 21:49

Ellianne:

Wat een mooi verhaal. En leuk die foto`s, zien we ook je plekje nu!;) Gelukkig dat je er echt van geniet!

Liefs,
    Gerjan en Ellianne

• 21 Februari 2010 - 19:42

Luchien:

Wat een verhaal al, en je bent er nog maar een week!! Mooi op nu ook even een indruk van je plekje te hebben!!

Liefs

• 21 Februari 2010 - 20:27

Ankie:

Hey Deddy,
    Heerlijk al die verhalen,
    maar moet je nu echt vertellen dat het daar zo warm is?
    Op dit kouwelijk noordelijke helfrond sneeuwt het en is alles voor de verandering eens weer es wit....
    Kan me ook best voorstellen dat jij dat ook wel weer lekker vind,
    Staan we qiet...
    Maar geniet er lekker van, ik hoop dat je een leuke tijd mag meemaken

Dikke knuffel en veel liefs, Ankie

Ps: Misschien niet handig om te vermelden dat je op je knieen de vloer schrobt, als de ortho-ped het ook kan lezen...

• 24 Februari 2010 - 18:27

Gerda En Willem:

Hi nichtje,
    fijn te lezen dat het je zo goed gaat. Leuke foto's! groetjes, we blijven je volgen

• 25 Februari 2010 - 13:15

Hans En Els :

Lieve Deddy, Heerlijk je zo te kunnen volgen en wat zal jij moeten wennen aan de manier van werken. Daar gaat je hollandse preciesie. Maar goed ik denk dat je er wel aan gewendt raakt. Heerlijk dat je dit werk mag doen en je zal best tegen dingen aanlopen maar richt je op Hem en dan zal je zien dat je alle kracht ontvangt die je nodig hebt maar ook heel veel wijsheid. Ik ga mijn best doen om elke week wat te schrijven en je te laten weten hoe hier alles loopt. Gisteravond bidstond gehad en wij hebben je op de lijst gezet en bidden voor je op elke bidstond. Verder loopt alles hier redelijk. As zondag gaan wij naar Gerrit en Sjoeke, hebben al heel lang beloofd dat wij op bezoek gaan en gaan dan ook naar de gemeente toe. Even proeven hoe daar alles gaat. As zondag worden er ook 2 gezinnen in onze gemeente welkom geheten en dat is gaaf want je mag zien dat de Heer mensen teovoegd en daar zijn wij heel dankbaar voor. Verder gaat alles zijn gangetje. Nou lieverd ik stop nu en wij zullen je op de voet volgen en echt ons best doen om elke week wat te schrijven. Heel veel liefs, Gods liefde, rust en wijsheid toe gebeden en dat Zijn Geest, de Heilige Geest je mag leiden en mag leren in het doen van Zijn wil.

Liefs Hans en Els

• 27 Februari 2010 - 09:17

Arjan En Gerda:

Hey Deddy,
    Wat fijn om te lezen, dat je het naar je zin hebt. Inmiddels al weer een week verder en zeer waarschijnlijk hard gewerkt :-). Dit is wel even wat anders dan de Nederlandse gezondheidszorg hé? Maar het is ook goed en mooi om Gods zegeningen op een andere plek op de wereld uit te delen en dat mag jij doen. Lieve Deddy, Gods zegen bij dit belangrijk stukje werk en geniet er ook vooral van (ook al voelt dat misschien niet altijd zo). Heel veel liefs en een dikke knuf,
    Arjan en Gerda.

• 27 Februari 2010 - 15:12

Annemarie:

Hoi!

Jeetje zeg, wat een leuk verhaal. Bij sommige dingen kan ik me echt niet voorstellen dat er niet-efficient gewerkt word. Je vraagd je af hoe je de dag doorkomt. Of alles wel optijd af is, of dat je gewoon minder doet op een dag. Ik zou me aan mezelf irriteren als ik 4x met een doosje liep terwijl het ook in 1x kan.

Hier gaat alles ook wel op z'n dooie gemak. Maar ja, heb ook vakantie. Beetje jammer alleen. Zit je in hartje Australie, valt er zoveel regen in 1 week als wat ze de laatste 9 jaar hebben gehad...

Hoop dat je gauw weer een nieuw verhaal met fotos hebt. Ben benieuwd.

Groetjes van Annemarie

• 02 Maart 2010 - 09:03

Aart En Janet:

Lieve Deddy,
    leuke verhalen, het echte werk komt dus nog!!
    We wensen je veel geduld, wijsheid en plezier toe, en kracht ..
    En dat je het met veel liefde mag doen..!
    Gods Zegen voor alle dagen , HIJ IS ERBIJ!!
    hart.groeten van Aart en Janet Drenth

• 02 Maart 2010 - 13:47

Anja Boen:

Hoi Deddy,

Wat leuk om al je verslagen te lezen!Je maakt een hoop mee,geniet ervan,ik ben benieuwd naar je eerste werk week.
    groetjes Anja

• 02 Maart 2010 - 20:38

Ivette:

Ik ga het nu even lezen, hartstikke leuk om je fotos alvast te zien, zijn we er ook n beetje bij ahahha!
    Groetjesss Ivette

• 06 Maart 2010 - 10:23

Annemarie Aarten:

Hoi Deddy!

Goed om te horen dat je veilig bent aangekomen! Niet alles is inderdaad efficiënt, zul je de afgelopen week met de eerste ok's ook wel wat van gemerkt hebben maar ja... gewoon voor ogen houden waar je voor komt dan maak je het voor jezelf wel een stuk leuker! Ik ben benieuwd wat voor een patiënten jullie allemaal hebben of gaan behandelen, ortho was er nl niet toen ik er was. Heel veel succes en geniet van de kleine dingetjes... Geef maar een dikke knuffel aan Glenys, Allison, Alison en Jenny van mij ;) Zijn echt schatten van mensen...

• 06 Maart 2010 - 16:31

Marijke Palland:

Hoi Deddy',
    Leuk om je reisverslag te lezen! Deze ervaring doe je toch maar mooi op!
    Ik heb vanaf nu weekenddienst in het Refaja en moet zo aan het werk!

Geniet ervan!

• 10 Maart 2010 - 18:20

Maaike Idema:

Hee Deddy!
    Eerste week klinkt als een hele zware week! Hard gewerkt enzo^^ Hopelijk geniet je ook van wat je de mensen daar allemaal kan geven straks! Misschien sta je nu wel al in de OK.

Ik bid voor je! God's zegen!

Liefs,
    Maaike

• 10 Maart 2010 - 19:49

Annette En Kirsten:

hoi deddy,
    Even een berichtje van ons uit het refaja..
    We lezen net je reisverslag en zo te zien heb je het wel naar je zin. Regelmatig in de zon dus je zult wel als een neger terug komen!!
    We zijn jaloers op je ok daar zo mooi is ok5 niet!!(wat een ruimte!!)
    Geniet lekker daar en hou ons op de hoogte van je belevenissen!!

groetjes annette en kirsten

• 10 Maart 2010 - 19:50

Annette En Kirsten:

hoi deddy,
    Even een berichtje van ons uit het refaja..
    We zijn jaloers op je ok daar zo mooi is ok5 niet!!(wat een ruimte!!)
    Geniet lekker daar en hou ons op de hoogte van je belevenissen!!

groetjes annette en kirsten

• 11 Maart 2010 - 14:11

Marjan Struik:

Hallo Deddy.

Leuk dat we een beetje met je mee kunnen reizen. Heel veel succes daar. We denken allemaal aan je en kunnen niet wachten om straks je verhalen aan te horen en je foto's te bewonderen. Geniet ervan!

Groetjes, Marjan

• 14 Maart 2010 - 19:12

Ha die deddy,
    heerlijk om je verhaal te lezen weer!'k zie je voor me in je mooie donkerblauwe uniform,chique hoor!!!!en dan maar schrobben!! hoe is het met je knie????In ieder geval ziet de OK er perfect uit!
    Hopelijk is de airco weer goed als je gaat werken in de OK.en heerlijk dat je je ook even kan ontspannen af en toe!Blijven doen hè!!!!mooi om de foto's van je kamer even te zien, je zal wel als een blok slapen(met een muskietennet? of is dat daar niet nodig?)Nou groetjes weer en we horen weer van je!! Liefs Herman en netty

• 14 Maart 2010 - 19:12

• 14 Maart 2010 - 19:13

• 15 Maart 2010 - 12:31

Hans En Els:

Hoi Deddy, Even een kort verslag van het wel en wee hier in Stadskanaal. Zag in je laatste stukje dat je erg druk bent. Maar geen bericht is goed bericht, althans dat zegt een oud spreekwoord. Hier gaat alles goed hebben zelf een heftige tijd achter de rus. Hebben de zoon van onze beste vrienden naar het graf moeten brengen en een paar van onze vrienden hebben te horen gekregen dat ze kanker hebben. Ja wij worden oud en dan gebeurd dit om je heen. Maar de Heer is groot en dankzij Zijn Zoon Jezus Christus mogen wij weten dat wij veilig in Jezus armen zijn. In de gemeente gaat het goed wij ervaren dat er steeds meer vreemde mensen naar de dienst komen en dat is goed. Zijn druk in het zorgteam en dan niet druk om het druk zijn maar gewoon heerlijk tot zegen zijn voor de mensen om ons heen. Lukt het allemaal ben benieuwd wat er allemaal gebeurd op het schip. Nou ik stop en hoop snel wat van je te lezen. Groeten en wij bidden je Gods liefde, rust en wijsheid toe en dat de Here Jezus door alles heen wat je doet zichtbaar zal worden en de mensen om je heen gaan zien dat Hij leeft.

Hans en Els

• 15 Maart 2010 - 17:08

Vernee En Jonne:

he hoe gaat het daar bij ons goed we hebben verschrikkelijk lol
    we love you -xxxxxxxxx-
    groetjes Vernee en Jonne

• 16 Maart 2010 - 18:05

Harmina Fischer:

Hallo Deddy, eindelijk even op je reisverslag gekeken. Wat schrijf je leuk, ik hoop op nog veel lange ervaringsverhalen. Jammer dat mijn Ok diploma verlopen is want ik zou er ook zo aan de slag willen. Wel goed om te lezen dat je ervaring hebt opgedaan in het boenen van de vloer. Ook hier in het Refaja kunnen ze wel eens een goede boenbeurt gebruiken. Dus.......Maar pas wel een beetje op je knien! Deddy, ik blijf je volgen, heel veel groeten uit het Refaja.

• 21 Maart 2010 - 04:40

Dutchy:

Tsja en dat was het dan... nu bijna een maand later en nog geen blog van Deddy.
    Maar voor de nieuwsgierige lezer, ik kan best wel wat vertellen over Deddy!
    Het is een keiharde werker, en volgens mij heeft ze het hier enorm naar haar zin.
    Bijna elke dag werkt ze op de operatiekamer, is ze favoriet bij de orthopeden aan tafel en komt ze met enthousiaste verhalen aan het eind van de werkdag.
    In vrije dagen gaan we lekker met elkaar genieten van het warme weer hier, zon, zee, zwembad, cultuur en natuur. We hebben het hier best! 's Avonds bij starbucks koffie drinken en spelletjes doen heir aan boord.Voor de rest vult Deddy haar tijd hier ook wel met lezen. In de paar weken dat we hier zijn heeft ze zich als een worm al door zo'n 5 boeken heen gewerkt.
    Deddy zegt dat ze het niet zo leuk vind dat ik er achter ben gekomen wanneer ze jarig is. JA, ze weet ook neit wat ze kan verwachten, maar een feestje gaan we er zeker van maken!

Het is natuurlijk een beetje karig om het met dit verslagje te moeten doen... En alle sappige details van de operatiekamer weet ik ook niet zo goed.
    Ik zal Deddy eens aansporen toch maar eens tijd te maken voor die blog van haar ;)

Heel veel groetjes vanuit Togo!

een van de vele dutchy's hier aan boord

• 23 Maart 2010 - 21:37

Aafke:

Hey Deddy

leuk om je verhaal te lezen.
    Zo super gaaf dat je er nu echt zit en aan't werk
    kunt. Mooie OK ziet er goed uit. Odertussen zul je wel de nodige OK's heben gehad. het zal ook best zwaar zijn allemaal.
    héél veel sterkte, met de zegen van God.
    Liefs Aafke

• 25 Maart 2010 - 16:33

Aafke Z:

Hoi Deddy!!

haha! ik moest lachen om dat berichtje over jou... Ik was inderdaad ook heel erg benieuwd hoe je het hebt... Maar vast niet zo'n computerfreak?? Naja, zie vanzelf wel weer een verslag verschijnen van of over jou :-)

Grtz Aafke

• 26 Maart 2010 - 20:14

Toos De Ruijter:

ha die Deddie!
    net alles even gelezen, is het nu heel erg druk?
    we denken aan je ,hoor! en vast heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, veel groeten van ons allemaal, Toos